Renders Trailers
Het Belgische Renders Trailers is helemaal terug. Bij gelegenheid van de presentatie van twee nieuwe containerchassis zet Frans Renders zijn merk terug op de kaart.
Renders Trailers was sinds 1978 actief met de opbouw van met name laadbakken voor de bouwen het veetransport. Later werd de focus verlegd naar opleggers, en met name containerchassis. Renders was pionier op het gebied van multifunctionele containerchassis, maar het merk bouwde ook allerlei andere trailers en aanhangwagens. Zo was Renders sinds 1989 bijzonder actief in Zweden met de bouw van vier assige aanhangwagens. In 2003 kwam daar de ontwikkeling bij het het X-Steering stuursysteem. Door middel van kabels werden 1, 2 en drie assige opleggers gestuurd. Met dit stuursysteem won Renders zelfs de Trailer Innovation Award en menige LZV combinatie was in die jaren voorzien van X-Steering.
De productie vond in die jaren niet alleen plaats in het Belgische Beerse, maar ook in Chemnitz in, wat toen nog Oost Duitsland was. Begin jaren negentig begon ook de seriematige assemblage en opbouw in het Zweedse Götheborg. In totaal was de productiecapaciteit in de hoogtijdagen van Renders 3000 chassis op jaarbasis met 550 medewerkers op drie locaties. Overigens werden die 3000 chasssis lang niet allemaal onder de naam Renders op de markt gebracht. Er werden namelijk ook veel chassis gebouwd voor andere carrosseriebouwers, die de producten onder eigen naam uitbrachten. Renders exporteerde tussen 1990 en 2000 trailers en chassis naar landen als Frankrijk, Spanje, Italië, Denemarken, Tsjechië, Slovakije, Zweden en Rusland.
Toch kwam er een einde aan het grootste trailermerk van België. Onder invloed van de grote Duitse trailerbouwers die met goedkope serieproducten op de markt kwamen kon Renders geen rendement meer maken. Het bedrijf was immers volledig ingesteld op speciaalbouw en maatwerk. Daarnaast vormde de toetreding van Polen tot de EU een bedreiging. Veel vervoerders kozen voor de goedkopere serieproducten uit dat land. De slag naar serieproductie en automatisering door bijvoorbeeld lasrobots in te zetten werd niet gemaakt, en Renders sloot de productie in de eigen vestigingen.
Na een grondig marktonderzoek begon Renders met het ontwikkelen van een gestandaardiseerd, nieuw type containerchassis. Besloten werd om de productie over te brengen naar Turkije. Een land met lagere productiekosten en met vakkundige lassers en uitstekende trailerbouwers. Ook de logistiek is uitstekend, aangezien er goede shipping mogelijkheden zijn naar Europa. Op dit moment werkt Renders met vier partners in Turkije aan de bouw van twee types containerchassis. Beide zijn multifunctionele chassis, waarbij de Euro 800 serie dubbel uitschuifbaar is uitgevoerd. De Euro 900 serie is de meest eenvoudige, maar deze is ook geschikt voor alle containers, tot en met 45Ft containers, maar dan enkel met een uitschuifbaar achterkalf.
Tot nu toe zijn er al 750 Renders trailers uit de Turkse productie uitgeleverd, maar de capaciteit van de productielijnen is 1200 stuks per jaar. Daarmee behoort Renders binnen 7 jaar weer tot de top van de leveranciers van multifunctionele containerchassis in Europa.
Voor de verschillende markten in Europa zijn er nieuwe sales en serviceteams samengesteld. In Nederland is dat de firma RRS waar Robin van Zenderen en Aernout Kruiswijk en hun service team de Renders producten aan de man brengen en servicen.